...Půda mužského srdce je kamenitá, každý si na ní pěstuje,co umí....a stará se o to.
Blog Lubomíra Tomika

Srpen 2008

V amazonském pralese nalezli stopy dávných měst

31. srpna 2008 v 14:26


Američtí vědci objevili v hloubi amazonského pralesa stopy měst z 15. století, které chránily mohutné zdi. V oblasti také našli stopy intenzivního zemědělství, chovu ryb ve farmách a množství střepů z keramiky. Za potomky obyvatel těchto měst se považují indiáni kmene Kuikurů.
29. 8. 2008 17:55
Vědci stopy měst objevili v Brazílii v oblasti Horní Xingu kolem stejnojmenné řeky, posledního to pravého přítoku Amazonky pramenícího v oblasti Matto Grossa. Města o ploše asi 60 hektarů měla centrální náměstí a navzájem je spojovaly cesty.
Všechna města byla vytvořena podle téhož plánu s náměstím uprostřed a pravoúhle se protínajícími cestami mířícími buď severojižně nebo východozápadně. Podobně jako evropská středověká města nebo starověká řecká města, je obklopovaly mohutné zdi, jejichž zbytky přežily.
Podařilo se také najít stopy po dávných rybnících a hrázích, které mohly sloužit k chování ryb, i velké množství jam s odpadem. V některých byl tmavý kompost, který vznikl z organických zbytků a jasně se odlišoval od červených lateritních půd. Dalším nálezem byly střepy z keramiky.
Profesor Mike Heckenberger z Floridské univerzity v Gainsville uvedl: "Mají celkem jasně patrný způsob plánování a vlastní organizace, výraznější než u mnoha klasických příkladů toho, co by lidé mohli nazývat urbanismem."
Stopy dávných měst jsou v pralese takřka neznatelné, ale právě členové kmene Kuikurů je dokáží nalézt. Sami se považují za následovníky obyvatel těchto dávných měst, jejichž trosky pomáhaly objevovat i snímky z družice.
Podle vědců byli lidé z měst vyhnáni evropskými kolonizátory, nebo je vyhubily nemoci, které běloši dovlekli.

Nové Comicsové legendy

31. srpna 2008 v 11:52

Nové Comicsové legendy

obrázek k novince Nové Comicsové legendy na Istrocon Pokud všechno půjde tak jak má, tak na Istroconu se budou křtít nové Comicsové legendy - už třetí X-Meni! Po spíše popisných prvních příbězích se tvůrci konečně zaběhli a rozvíjí před vámi monumentální příběhy a masivní akční scény.
Popiska klasiky žánru vydávané nakladatelstvím Netopejr hlásí:

X-MENI jsou mrtví!
Nejslavnější superhrdinský tým světa je minulostí. Souboj s Magnetem rozhodil členy týmů po celém světě (a nejenom tam). Dostávají se do pravěkého světa, kde je ohrožují pterodaktylové i mimozemské civilizace, do Japonska zmítaného zemětřesením i do dalších nebezpečných míst na Zemi i ve vesmíru.
V novém čísle řady COMICSOVÉ LEGENDY najdete další část rozsáhlé heroické ságy... a kromě všech členů legendárního týmu se tu objeví i jiní slavní hrdinové a padouši - jako je kupříkladu pán džungle Ka-Zar, ďábelský Sauron či vražedný hračička Arcade. Na povrch vyplyne i minulost profesora X... a poprvé se objeví Wolverinova životní láska, Mariko.
A to všechno v rozmáchlém scénáři Chrise Claramonta a dokonalé kresbě Johna Byrnea.
To si přece nemůžete nechat ujít.

Cena zhruba dvousetstránkového černobílého komiksu bude jako obvykle 249 korun.

EA proti herním second-handům

30. srpna 2008 v 16:48 | Gamesindustry


Zřejmě sami znáte situaci, kdy zacítíte potřebu rozšířit sbírku svých her, a tak navštívíte svoji oblíbenou prodejnu s tím, že se přesunete k regálu s již použitými tituly a vybíráte. Pokud vám nevadí pocit, že hru před vámi už někdo hrál, užijete si, třeba i s měsíčním zpožděním, stejně zábavy, ale za poloviční cenu. Jenže, problém je v tom, že velkým firmám tento legální způsob "znovuprodeje" her začíná vadit.
Svoje stanovisko dnes poodhaluje Electronic Arts ústy Jense Uweho Intata, generálního manažera pro publishing EA titulů v Evropě, který tvrdí, že second-hand prodej her je pro společnost kritický. Podle něj tato situace nejde přirovnat k získávání fyzických předmětů z druhé ruky, zde se totiž jedná o IP, tedy intelektuální vlastnictví, resp. software. Ten neztrácí kvalitu, a tudíž lidé fakticky nekupují hru nějakým způsobem "ojetou". Způsob, jak předejít znovuprodávání her hledá Intat v digitální distribuci a fungující online podpoře, což by do budoucna mohlo úplně odbourat kupování fyzických médií. Tím pádem by lidé nemohli mezi sebou nic vyměňovat a EA by nepřicházela o zisky. Na druhou stranu, EA (zatím) nechystá žádné zátahy na prodejny, ani nic podobného, snaha vyřešit situaci pomocí mírové odbočky je ale běh na dlouhou trať.

PERFECT DAY lyrics

28. srpna 2008 v 20:31

PERFECT DAY
LOU REED

Just a perfect day,
Drink sangria in the park,
And then later, when it gets dark,
We go home.
Just a perfect day,
Feed animals in the zoo
Then later, a movie, too,
And then home.

Oh it's such a perfect day,
I'm glad I spent it with you.
Oh such a perfect day,
You just keep me hanging on,
You just keep me hanging on.

Just a perfect day,
Problems all left alone,
Weekenders on our own.
It's such fun.
Just a perfect day,
You made me forget myself.
I thought I was someone else,
Someone good.

Oh it's such a perfect day,
I'm glad I spent it with you.
Oh such a perfect day,
You just keep me hanging on,
You just keep me hanging on.

Youre going to reap just what you sow,
Youre going to reap just what you sow,
Youre going to reap just what you sow,
Youre going to reap just what you sow...
Lyrics from http://www.pohodar.com


Killing bacteria with cannabis

28. srpna 2008 v 20:12

Killing bacteria with cannabis

By Yun Xie | Published: August 26, 2008 - 03:31PM CT
Pharmacists and chemists have found another use for the multipurpose cannabis as a source of antibacterial chemicals for multidrug resistant bacteria. Ironically, inhaling cannabis is known to damage the lung's ability to fend off invading pathogens, but the ingredients in cannabis, particularly the cannabinoids, have antiseptic properties. Although scattered research has been conducted since the 1950s, no comprehensive study existed that relates the structure of cannabinoids with antibacterial activity. Giovanni Appendino, Simon Gibbons, and coworkers attempted to remedy that problem by examining the activity of five common cannabinoids and their synthetic derivatives.

Five of the most common cannabinoids.
All five cannabinoids (THC, CBD, CBG, CBC, and CBN) were potent against bacteria. Notably, they performed well against bacteria that were known to be multidrug resistant, like the strains of MRSA that plagued U.K. hospitals. CBD and CBG have the most potential for consumer use because they are nonpsychotropic.
Besides identifying antibacterial capability, the researchers wanted to figure out why these cannabinoids are so good at killing bacteria. They obviously are very effective at specifically targeting some vital process in the bacteria. Unfortunately, even after extensive work at modifying the cannabinoids and comparing their activities, that targeting mechanism remains a mystery. The scientists were able to figure out that the position of the n-pentyl chain (orange) relative to the terpenoid moiety (blue) serves to control lipid affinity.
These cannabinoids are promising enough to warrant rigorous clinical trials. They are applicable as topical antiseptics, biodegradable antibacterial compounds for cosmetics, and systematic antibacterial agents.
J. Nat. Prod
a odkazy:

Alarmist

It's a fricken plant man! You put a seed in the ground and it just grows. You don't have to do anything special to it whatsoever other than letting it have water and light. It wasn't designed by some evil scientist or terrorist. It was "designed" by God himself, or maybe Satan but does it really matter? The point is it's completely natural. The gubbment needs to keep it's fricken nose out of my horticultural pursuits.
August 26, 2008 @ 04:33PM

Televizní Preacher má problémy!

28. srpna 2008 v 18:40 | Jan Mazanec

Televizní Preacher má problémy!

Adaptace brutálního comicsu dostává trhliny. Proč? HBO se začalo cukat.
Původní Preacher pochází z hlavy Gartha Ennise a tahů a barev Stevea Dillona (u nás vyšly prozatím čtyři části). Jako v ostatních ennisovkách, ani tady není nouze o nadsazené násilí, černý humor, šmirglpapírovou mluvu a silné hrdiny, kteří si sice občas neberou servítky, ale přesto to jsou od pohledu sympaťáci (na rozdíl od padouchů, kteří si též neberou servítky a je to obvykle výkvět největšího zla a zvrácenosti). U Preachera projevil Ennis dvojnásobný smysl pro humor a nekorektnost, když z pomyslného hlavního záporáka udělal samotného Boha.
Ten prostě jednoho dne sekl s prací a vybral si předčasně důchod, což by se nezamlouvalo žádnému věřícímu, natož z tvrdšího těsta formovanému reverendu Jesse Custerovi, který mu proti své vůli a přesvědčení zasvětil až příliš mnoho času, než aby to nechal být. A když se vám navíc do hlavy nastěhuje společný potomek anděla a démona, s kterým jako bonus získáte neomezenou schopnost donutit kohokoliv provést cokoliv, hledá se hned o poznání snadněji. Na jeho cestě ho provází bývalá holka, nyní nájemná vražedkyně, Tulip, irský upír Cassidy, Svatý zabiják, Cobainův nejvěrnější fanoušek Prdelman a další.
Vskutku náročná látka na převedení do jiného média. V takřka neomezeném televizním formátu a produkci HBO bylo o klid fanoušků záhy postaráno, to bylo ale skoro před dvěma lety. Nyní se ke slovu dostalo nové vedení, kterému přijde látka příliš temná, násilná a všehovšudy pobuřující. Což také je a jelikož chtěl projekt Mark Steven Johnson z pozice producenta udělat v co nejvěrnějším stylu, bylo mu to aktuálně znemožněno. Jakkoliv můžete vyčíst HBO jejich "srábáctví", minulé ujišťování o Johnsonově odevzdanosti látce nedopadlo dvakrát nejlépe (Ghost Rider) a průprava samotného režiséra pilotního dílu čítá max. pár epizod z Příběhů ze záhrobí (pořád lepší vizitka než Můj soused zabiják 2).
Odklizení Johnsona tak spíše vítám, otázka je, co bude s projektem dále. Zjemňující změny ve stylu Wanted nepřicházejí v úvahu, poněvadž po nutném osekání by zbyl už jen onen existenciální problém s hledáním boha, při jehož nalezení by mu hlavní hrdina místo kulky vpálil jen hromadu argumentů. Spolu se Spy Hunterem je to již podruhé za krátkou dobu, co se zde rozepisuji o problémovém projektu, který dost možná zůstane u ledu. Hollywood má teď jinačí ambice, zde mě to při vzpomínce na zpackaného Punishera ani tolik netrápí. Ennis svou šanci přesto dostane, za dva roky se do kin vyřítí adaptace jeho superhrdinské špionážky The Boys z pera scenáristů Aeon Flux. Už teď je mi smutno.

Abramsův Star Trek bez Shatnera?

27. srpna 2008 v 18:20 | Karel Ryška
Nejvýznamější osobnost Star Trek vesmíru prý vážně ve filmu nebude. Ač je to k nevíře, Abrams i sám William Shatner opět povrdili, že se žádný starý kapitán Kirk konat nebude a jediným účastníkem ze staré gardy bude Leonard Nimoy alias Spock. Hm... vážně tomu máme věřit? Nemůžu si pomoct, ale přijde mi, že je tohle konstantní popírání Shatnerovy účasti jenom trik, aby mohl Abrams nakonec ve filmu vytáhnout trumfové eso a přivést všechny fanoušky do extáze. Přece jenom si myslím, že si Abrams při vší té spolupráci s trekkies a ujišťování, že se jim bude nový Star Trek hrozně líbit, nemůže dovolit vynechat klíčový element celého fenoménu. No uvidíme...
Kdo už ale viděl, je Kevin Smith, kterému Abrams film promítnul (samozřejmě bez hotových triků), výměnou za podpis papíru, díky kterému nesmí nic moc roztrubovat. To však Smithovi nezabránilo v tom, aby v jedné televizní show doslova řekl, že to bylo "fenomenální" a pochválil Chrise Pinea za titulní roli mladého Kirka. Věříte Smithovi? Letos už prakticky to sámé hlásil daleko před premiérou o Temném rytíři, Wall-Em a Watchmenech. Někdo se prostě má.

Jazyk ochutná česnek

25. srpna 2008 v 17:15 | Lubomír
jazyk ochutná česnek
česnek ochutná jazyk
jako je krev hadí ve strůčcích
člověčí v rose a trávě a v očích ženy
nevěřil bych že dokážu přežít
znovu.
znovu.
a znovu.

Military AI Could Rule the Internet

23. srpna 2008 v 8:53


As if it wasn't bad enough for the military to muck about with mind control, they're also bent on creating an online, self-teaching artificial intelligence.

Hasn't anyone in the Pentagon watched The Terminator?

Of the various possible types of AI, the "most revolutionary would be an intelligent machine that uses the Internet to train," write the authors of a military-commissioned National Research Council report on emerging cognitive neuroscience. With so much information online and constantly updated, "If a system that reasoned like a human being could be achieved, there would be no limit to augmenting its capabilities."

Poetika textov skupiny Horkýže slíže pt2

23. srpna 2008 v 8:17 | filip
S vulgarizmami úzko súvisí aj cenzúra, ktorá má v tvorbe Horkýže slížov tiež svoje miesto. Už ich prvý hit Horí ti maštal (1) sa objavil v cenzurovanej podobe, v ktorej bolo vypípané slovo "našťal". Či to bolo dielo samotnej skupiny, alebo sa niekto snažil o zmravnenie hitu, to sa mi nepodarilo zistiť. Každopádne táto cenzúra popri iných omnoho vulgárnejších textoch vyznieva skôr ironicky. Jasnejším prípadom je už skladby Dvaja rockeri na techno party (7), v ktorej ide o rozhovor dvoch indivíduí na pozadí techno hudby. Cenzúra je tu vskutku zaujímavo motivovaná, jednoducho niektoré slabiky nepočuť kvôli hlučnej hudbe. Poslucháč na dostatočne "vysokej" kultúrnej úrovni si však chýbajúce slabiky s ľahkosťou doplní.

Tematicky je možné rozdeliť tvorbu Horkýže slížov do niekoľkých základných oblastí. Ich texty sa venujú téme lásky (jedna z najbežnejších tém v oblasti populárnej hudby), téme smrti a náboženstva (častá téme v textoch "tvrdej" hudby, punku, metalu), vzťahov medzi priateľmi (túto využíva v hojnej miere autorská pieseň). Môžeme tu však nájsť aj menej bežné témy ako je napríklad detstvo, vzťah rodič - dieťa (vzťah typu Spejbl - Hurvínek), prechod z detstva do dospelosti a téma, s ktorou sa v masovej kultúre takmer nestretneme a tou je kritická sebareflexia, kritický pohľad na vlastnú tvorbu.
Ako už bolo spomenuté, Horkýže slíže sú recesistická skupina, s čím súvisí aj tón ich textov. Recesia nielenže ponúka humorom oživený pohľad na vážne veci, ale spolu s vulgárnosťou ponúka nové široké možnosti vo vytváraní neošúchaných a tým pádom aj úderných metafor a prirovnaní, ale navyše ešte rozširuje ambigvitu (tj. nejednoznačnosť) výpovede, čím ponúka viacero možností interpretácie a zároveň umožňuje recipientovi v textoch nájsť práve to, čo sa mu bude páčiť. Možno práve v tom je zdroj popularity tejto punkovej kapely, teda skupiny, hlásiacej sa k štýlu nie práve väčšinovému. Spracovanie spomínaných tém sa tiež nesie v duchu recesie, či je to priateľstvo, láska, smrť a náboženstvo alebo detstvo, všade nám piesne ponúkajú netradičný nový a zároveň často značne pokrivený obraz. Ide teda o karikatúru. V nasledujúcich riadkoch sa na ilustráciu pozriem bližšie na tému náboženstva.
Náboženstvo Horkýže slíže chápu ako poveru, prázdne zvyky a obrady. Napádajú ho v jeho samotnej podstate, napríklad spochybňujú učenie o človeku ako slobodnej bytosti a o Bohu ako o láske, keď v piesni Mal ho rád (1) kladú rečnícku otázku: "Bože, Bože, prečo sa s ľuďmi tak hráš? Bože, Bože, prečo lásku zabíjaš?" Taktiež naštrbujú iný pilier teológie a síce náuku o posmrtnom živote, večnosti. Svetlo na konci tunela tu nie je nebo ale žiara zváračky (Tunel, 1). Navyše pri svetle sa tunel nekončí, ale pokračuje ďalej (Tunel nekončí, 2). Podobnú myšlienku nesie aj skladba Tibet (7), v ktorej vidíme priebeh obradu odovzdávania tajomstva večnosti od starého lámu jeho nasledovníkovi. Aj napriek chorálom, ktoré majú starcovi oživiť myseľ, sa obrad končí nepriaznivo pre večnosť, pretože starý láma toto tajomstvo už dávno zabudol. Bez týchto právd náboženstvo a akákoľvek viera strácajú zmysel.
Nezmyselnému náboženstvu nikto neuverí, aspoň dobrovoľne určite nie. Z toho plynie zobrazovanie podriadenia sa určitému teologickému systému nie z vlastnej vôle ale z donútenia. Tak je to v piesni Milý synu (4), kde sa otec snaží vychovávať svojho syna punkera k slušnému životu a v piesni 0 1 2 3 4 (6) a jej slovách: "Počúvala si diabla... a teraz budeš iba Jána Pavla, aspoň bude kľud." Poslušnosť náboženstvu sa v oboch spája s pasivitou - slovo kľud v druhej a v prvej je to upravené príslovie "Dvakrát meraj a raz nehreš!". Oproti pôvodnému prísloviu, ktoré pobáda k aktivite po dôkladnom premyslení, príslovie v zmenenej podobe hovorí o dvojnásobnom premýšľaní a následnej nečinnosti (sloveso v zápornom tvare). Ide teda o superlatív pasivity navyše nasledovaný príkazom: "Milý synu, hneď a zaraz/ Dvakrát verím, trikrát zdravas!" Modlitba tu slúži na ďalšie rozvíjanie motívu pasivity.
Iným spôsobom karikovania náboženstva je zobrazovanie jeho reprezentantov. Ku cti Horkýže slížom slúži to, že si za objekty posmechu nevyberajú kňazov. Pravdepodobne sú si vedomí, že v slovenskom prostredí by tým viac stratili než získali. Tak sa tu objavuje organista, s ktorým sa porovnáva lyrický subjekt piesne Organista na chóruse taktiež nehrá v jednom kuse (3,4) a zvonár z rovnomennej piesne (Zvonár, 6). Táto postava je nositeľom zlých vlastností, ktoré sa často vyčítajú predstaviteľom Cirkvi, či je to už bohatstvo, alebo rozpor medzi vierou a každodenným životom. Zvonár je navyše prirovnávaný ku golemovi a to tak, že sa v súvislosti s ním hovorí o šéme, ktorý z neho treba vytiahnuť, aby nepozabíjal všetkých ľudí, ktorí majú odlišné názory ako on. Nechcem odhadovať, koľko poslucháčov hudby Horkýže slížov si pozrelo význam slova šém v slovníku cudzích slov, ale prevdepodobne nie každý Slovák, ši Čech pozná jeho význam. Je to magická tabuľka s biblickým citátom, ktorá mala podľa kabalistickej tradície oživiť golema. Zvonár tu teda má čosi umelo naočkované, vďaka čomu vlastne existuje a takisto vďaka čomu nenávidí všetkých s iným názorom než má sám.
Postoje k náboženstvu sú umelecky najpresvedčivejšie vyjadrené v piesni Náboženské zvyky (7), preto sa na ňu pozriem podrobnejšie. Predmetom jej textu* je pôst, zobrazený v mikropríbehu. Vystupujúcimi postavami sú nábožná a trochu trafená starena, menej nábožný starec a nábožný žralok. Pieseň sa začína podobne ako rozprávka: "za starých časov v drevenej chalupe..." Starec sa púšťa do rezňa, ale starena mu ho prikáže vypľuť, lebo je práve pôst. Starec teda musí naloviť ryby, situácia sa však zvrtne v jeho neprospech lebo on sám je ulovený. Žralok, ktorý ho stiahol pod vodu však tiež nie je neznaboh a preto sa pred jedlom pozrie do kalendára a zistí, že je Veľký Piatok, teda najprísnejší pôst. Necháva rybára tak, tomu to však nepomôže, lebo sa už stihol utopiť. Ak v klasickej rozprávke ostáva aj vlk sýty aj koza celá, tu dostávame obraz úplne znegovanej situácie, žralok ostal hladný a rybár aj napriek tomu zahynul. V závere nás rozprávač (asi podobne nábožný ako starena) presviedča, že nie je dôležitý život rybára, ale to hlavné je zachovanie náboženských zvykov. Z hľadiska formy textu je zaujímavé nahromadenie slov s koreňom star- na jeho začiatku (staré časy, starec a stará starena), čím sa navodzuje nálada čohosi zastaraného. Všetky vystupujúce postavy vrátane rozprávača sú karikatúrami. Starena je takmer bez vlasov, trochu trafená a reve na svojho muža. U starca je premrštená jeho podriadenosť svojej žene. Žralok je rozprávkový, antropomorfný. Poslušný "náboženským zvykom", úplne absurdne nosí so sebou kalendár a neje mäso cez veľký piatok. Rozprávač nás svojim záverom taktiež nepresvedčí, že by bol celkom normálny (nehovorí ho ironicky, ironický je text ako celok). Iným do očí bijúcim prvkom tohoto textu je frazeologizmus mať niekde rock'n'roll (s najväčšou pravdepodobnosťou ide o pôvodnú, neprevzatú frázu), použitý vo význame byť v nepríjemnej situácii, prenasledovaný niekým (starec má rock'n'roll doma so starenou, keď sa opováži ju neposlúchnuť, potom má rock'n'roll v mori so žralokom). U týchto karikatúr nábožensky založených "ľudí" môžeme hovoriť o náboženstve bez obsahu, ostala iba vonkajšia forma, ktorá nikoho nespasí.
Osobne sa s Horkýže slížmi stotožňujem v názore, že nanútené náboženstvo je tá najhoršia vec na svete. Súhlasím aj s tým, že náboženstvo je odsúdeniahodné alebo aspoň vhodné ako terč posmechu, pokiaľ má tie rozmery, ktoré nachádzame v ich piesňach. Ak si však starý mních spomenie na tajomstvo večnosti a v tmavom tuneli objavíme okrem zváračky aj iné svetlo, potom prestane Boh zabíjať lásku, syn sa nevráti domov s nevhodnou ozdobou a akékoľvek nútenie do "slušného života" stratí opodstatnenie. Potom sa možno aj žralok prestane zdráhať zjesť na Veľký Piatok rybára, ten sa však na druhej strane nedostane do takej nepríjemnej situácie (akou nepochybne "rock'n'roll" so žralokom je), pretože ho nikto nebude nútiť vypľuť ten rezeň a ísť naloviť ryby. Svoje miesto tu však zaujíma otázka, o čom potom budú texty Horkýže slížov, či nebudú nútení skĺznuť do niektorej z pozícií, ktoré sa tak veľmi kritizujú v ich piesňach zameraných na otázku popularity a reflexie tvorby iných kapiel. To by však bola látka na celkom iný príspevok.

Poznámky:
* Náboženské zvyky

V drevenej chalupe, za starých časov si žili starec so starou starenou,
so starou starenou, takmer bez vlasov, no ale hlavne tak trochu trafenou.
Zrevala naňho: "Choď naloviť ryby a nezabudni zabuchnúť za sebou!"
Keď mala nervy, tak nemala chyby a ten jej starý mal doma rock'roll.

Ref. Rybacé maso okamžite zežeň, dneska je pôst, tak vypluj ten rezeň.

S udicou na člne zaujal postoj, myslel si, že bojuje s makrelou,
odrazu vyletí na ryby výstroj, za ňou rybár a začal rock'roll.

Ref.

Skôr ako sa hladný žralok pustil do rybára, jedným okom pozrel do svojho kalendára.
Odrazu mu padla sánka, vraví si "A je je, dneska je ten velký piatok, dnes sa maso neje!"
A potom, keď sa v diaľke strácal vrchol jeho plutvy, vyšiel rybár na hladinu, ale beztak mŕtvy.
Neplačte vy za rybárom, slzy ani vzlyky, hlavne že sa zachovali náboženské zvyky.

Ref.



Pramene:
Texty piesní sú dostupné na www.horkyzeslize.sk, pri uvádzaní piesne v zátvorke pridávam číslo albumu, z ktorého je. Číslovanie je takéto:
1) Vrámci oného
2) Vo štvorici po opici
3) Ja chaču tebja
4) Festival Chorobná 2001
5) Kýže sliz
6) Alibaba a 40 krátkych songov
7) Ritero xaperle bax
(Do zoznamu nie je zradený výberový album Best uff)

Použitá literatúra:
1) Findra Ján, Gombala Eduard, Plintovič Ivan - Slovník literárnovedných termínov, SPN, Bratislava 1982, str.152
2) Zajac Peter, Pulzovanie literatúry (Tvorivosť literatúry II.), Slovenský spisovateľ, Bratislava 1993, s. 108 - 114.
3) Findra Ján, Gombala Eduard, Plintovič Ivan - Slovník literárnovedných termínov, SPN, Bratislava 1982, str. 23